Wo 4 april | De Mecenas van nu – wie biedt er meer?

Wo 4 april 20:00 uur –  Nieuwe Kerk Den Haag
De Mecenas van nu – wie biedt er meer?

KOOP HIER UW KAARTEN

19:00 uur: inleiding Leo Samama – Het mecenaat: geef, opdat U ontvangt!

In ‘For the Love of Music’ onderzoeken we de symbiose tussen gever en artiest of componist. Wat is het geheim? Wat is de ‘rente’? Hoeveel moed is er nodig om uw geld te laten ‘werken’ voor talent, voor de muziek, voor het hyper verfijnde samenspel, voor de klank?

Claude Debussy – Pianotrio in G-groot L. 3
Muziekveiling
Wie biedt er meer? o.l.v. Dominic Seldis
Martijn Padding – wereldpremière ‘Mecenas Suite’ (2018) voor viool, cello, klarinet, (bas)fluit, trompet, accordeon & percussie
1: Entree van Mecenas
2: Mecenas Shuffle
3: Mecenas spreekt 1
4: Portret Joop en Janine van den Ende
5: Nederlands Ministerie van Culturele Zaken
6: Portret Pieter en Francoise Geelen
7: Mars der Beschaving (kratje bier)
8: Portret Martijn en Jeanette Sanders
9: Mecenas spreekt 2
pauze
Franz Schubert – Forellenkwintet in A-groot D667 op. 114

Musici:
Eva Stegeman – viool | Paul Komen – piano | Willem Stam – cello | Ilonka Kolthof – (bas)fluit | Floris Onstwedder – trompet | Lars Wouters van den Oudenweijer – klarinet | Vincent van Amsterdam – accordeon | Jeroen Geevers – percussie | Wouter Vossen – viool | Hannah Strijbos – altviool | Dominic Seldis – veilingmeester & contrabas

Dominic Seldis is onze veilingmeester én speelt contrabas in het Forellen kwintet

We vallen in dit openingsconcert direct met de deur in huis. Wat heeft u over For the Love of Music? Test uzelf! Laat u verleiden door niemand minder dan Dominic Seldis, meester met de hamer tijdens een realtime veiling van Martijn Paddings festivalcompositie. Zonder gulle gevers hadden componisten er immers onverrichterzake het bijltje bij neer moeten gooien. Stelt u zich eens voor: we waren van de meest schitterende meesterwerken verstoken gebleven…

Wie gingen u voor? Twee voorbeelden vandaag. Sylvester Paumgartner trakteerde zijn gasten in de middaguren gul op de mooiste concerten in zijn grote huis in Steyr. Hij ontving er met open armen een keur aan musici, waaronder de in uitdijende kringetjes bekende Franz Schubert van wie hij het dartele lied Die Forelle zo onvergetelijk vond. Hij trok zijn portemonnee en bood der Franz een uitgelezen kans het liedthema door te ontwikkelen tot een bruisend kwintet voor violen, cello, piano èn? Juist ja: die contrabas, waar genoemde Dominic Seldis op zal schitteren!

Ander voorbeeld. Nadezjda von Meck schonk haar vertrouwen in het talent van Tsjaikovski. De ‘resultaten’ logen er niet om! Wat had ze er zelf aan? Haar leven kreeg glans met een hartstochtelijke correspondentie, haar bonzende hart versnelde bij de spanning van premières… Het is de zomer van 1880 als Von Meck besluit een nog jonge, magere, pas afgestudeerde muziekstudent uit Parijs in huis te nemen als muzikaal animator voor haarzelf en haar rijke kinderschare. Azend op een Prix de Rome, dan nog ‘Achille’, treint Debussy naar Interlaken, om tussen kristalheldere gletsjermeren onder de fiere Jungfrau, als een butler ‘Le Son de la Musique’ uit te serveren aan de familie Von Meck. Nadezjda’s reislust brengt hem vervolgens naar Arcachon, Rome, Napels, Capri en Florence. Russisch oogt intussen vooral de bladmuziek op zijn lessenaar, drachtig van onbekende meesters die Von Meck hem voorschotelt, waaronder uiteraard Tsjaikovski. De charme en souplesse waarmee Debussy door het mobiele huishouden van deze mecenas vlindert, fladdert door zijn vroege smeuïge pianotrio waarin uw artistiek leider Eva Stegeman het voortouw neemt.

Wat een allure, wat een stijl. Enter Martijn Padding, krooncomponist van het Koninklijk Conservatorium. In zijn suite bezingt Padding de gevers van onze tijd. Ze zijn er nog! Bent u er zelf ook een? Onder de hamer vandaag: Paddings hommage aan de gedroomde mecenas! Wie biedt?